Friday, May 16, 2008

Semua org nk SENang

Baru2 ni terjumpe kwn lame yg dh 10 or 11 years xjumpa. Means last jumpa after UPSR.
Salin cite psal kwn2 lama(sbb aku dh 2kali terlepas reunion disebabkan kerja pd weekend) ade la terbuka cita psl bisnes.

Aku pon perasan lately byk sgt bisnes yg muncul(mostly MLM type of bisnes). Ade yg aku penah dgr xyah jual brang or cari downline pon bleh dpt income. Cane 2? Bole ke nk caye?
Semua terpulang pd kepercayaan masing2. Klo ada duit, sanggup tanggung risiko sume bole jd. Mcm sorg kwn aku kt U dlu. Dgr kate dh pkai City+monthly income almost 30k. Xtau bisnes jenis ape yg die join.

Tp bg aku benda ni ade yg bole cya n ade yg tak (kebanyakannya nak perah duit org ramai je). Sbbnye sume orang nk kaye, nk cepat senang tanpa perlu bersusah-payah bekerja. Sebelah pihak yg nk cpat kaya tu mewujudkan bisnes untuk menipu org yg macam dia jugak, yg berharap dapat kaya dlm masa yg singkat dan mudah. Sebelah pihak untung besar sebelah lg hanya berputih mata. Yg dikejar xdpt, yg di kendong berciciran.

Tak dinafikan zaman sekarang ni (zaman harga barang melambung) semua org nk dapat apa yg di impikan. Sape xnk hidup SENang kan? Tp hard work pays kan? Jgn la hanya duduk goyang kaki dan berdoa yg satu hari duit akan datang menyembah depan kita.

Ada juga yg percaya MLM ni mmg boleh buat duit klo buat betol2. Itu x dinafikan. Yg penting kene pandai pilih supaya x tertipu dgn orang2 yg nk cpt SENang tu.

Aku pernah terbaca rahsia jutawan Azizi Ali. Salah 1 cara kita nk senang adalah dengan menyimpan(menabung la 2,wpon seringgit sehari) dan berjimat. Lame2 akan jd bukit jugak. Tp jgn la ditarah bukit yg baru je ditimbun tu. Dia jugak xkesah pasal kereta yg dia ada. Janji dia sampai ke tempat tujuan. Kalau naik kancil pon bole sampai kenapa perlu beli Merz? Kebanyakan org skrang baru ada duit sikit(belom boleh dikata kaya) dh nk beli barang berjenama. So,macam mana nk kaya? Pas2 mula la nk join apa je tawaran yg dtg dpn mata semata2 nk cepat kaya.

Bg aku saving la cara yg paling selamat untuk senang. Kalau bukan kita yg senang biarlah simpan utk masa depan supaya anak cucu kita nnt xkan hidup papa.
Sbb 2 aku xkan mudah terpengaruh dengan apa jua bisnes yg org ajak aku join. Just bare in mind that hard work pays. So,chaiyokk!!

0 chocolate bar left:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...